چرا منابع انسانی در شرکت ها مهم است؟


مهمترین منابع شرکت ها نیروی انسانی آنهاست. رفتار منصفانه با کارمندان و ایجاد فرصت هایی برای رشد آنها به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید و کسب و کار خود را به سمت موفقیت هدایت کنید. نیروی انسانی برای این منظور در سازمان ها ایجاد می شود.

ایران کرفس - بهار

منابع انسانی دقیقا چیست؟

منابع انسانی اصطلاحی است که برای توصیف مدیریت و توسعه کارکنان در یک سازمان استفاده می شود. در نهایت می توان گفت نیروی انسانی در سازمان ها برای افزایش عملکرد و بهره وری کارکنان وجود دارد.

به طور سنتی، منابع انسانی بر استخدام، اخراج و بررسی حقوق سالانه کارکنان متمرکز بوده است. اما اخیراً منابع انسانی بسیار تغییر کرده است و اکنون مسئولیت های بسیار بیشتری بر عهده دارند.

وظایف اصلی نیروی انسانی عبارتند از:

  • استخدام
  • سوار شدن
  • مدیریت حقوق و دستمزد
  • رسیدگی به مزایای کارکنان
  • مرخصی کارکنان را مدیریت کنید
  • آموزش و توسعه نیروی انسانی
  • از رعایت قوانین استخدامی اطمینان حاصل کنید
  • امنیت کارکنان را حفظ کنید

علاوه بر این، منابع انسانی نقش مهمی در توسعه و بهبود فرهنگ سازمانی، بهبود مشارکت و بهره‌وری کارکنان داشت. در حال حاضر، عملکرد منابع انسانی همچنین شامل مراقبت از سلامت روانی کارکنان و همچنین کمک به رشد و توسعه شخصی آنها می شود.

چرا منابع انسانی اینقدر مهم است؟

اهمیت نیروی انسانی

نادیده گرفتن اهمیت عملکرد منابع انسانی بسیار آسان است و به راحتی می توان آن را از هر سازمانی حذف کرد. بسیاری از کارآفرینان کسب و کار خود را خیلی سریع شروع می کنند، اما درست زمانی که کسب و کار در مسیر شکوفایی قرار می گیرد، با چالش نیروی انسانی مواجه می شوند و نمی دانند برای حل آن چه باید بکنند.

مدیریت کارکنان نیازمند زمان و مهارت های ویژه است. منابع انسانی تخصصی است که بسیاری از کارآفرینان و حتی کارفرمایان از آن لذت نمی برند.

صرف نظر از مهارت ها، ارزش منابع انسانی در کسب و کار همیشه بلافاصله آشکار نمی شود. کارفرمایان با تعداد کمی کارمند احساس می کنند که تمام کارهای استخدام و حفظ نیروی انسانی در سازمان خود را به درستی انجام می دهند و از دانش منابع انسانی برخوردارند.

اما با رشد یک کسب و کار، کارفرمایان اغلب متوجه می شوند که زمان لازم برای مدیریت روزمره و استخدام افراد را ندارند و تمرکز بر روی افراد به راحتی از بین می رود. این یک اشتباه پرهزینه در سازمان ها است و می تواند بر رضایت شغلی کارکنان، فرهنگ و موفقیت بلندمدت سازمانی تأثیر بگذارد.

وقتی کارمندان می بینند و احساس می کنند که دیگر از حمایت کارفرما و سایر مدیران سازمان برخوردار نیستند، فرصت رشد به آنها داده نمی شود، مجبورند ساعت های طولانی کار کنند و انگیزه آنها برای انجام کار تحت تأثیر قرار می گیرد و شرکت را ترک می کنند. خیلی زود.

منابع انسانی را در سازمان جدی بگیرید و ببینید چه تغییراتی در خروجی اتفاق می افتد. با داشتن یک تیم قوی و بخش منابع انسانی، خواهید دید که منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و موفقیت در کسب و کار دست به دست هم داده و به سازمان کمک می کند تا در جهت هدف خود حرکت کند.

خوب است که یک برند معتبر باشید و نام شما در سراسر کشور شنیده شود و باعث می شود متخصصان زیادی برای کار به شرکت شما بیایند. اما، شهرت همه چیز نیست.

برای مثال اوبر را در نظر بگیرید. تبلیغات بد از یک اتفاق بد، از آزار جنسی گرفته تا نادیده گرفتن شکایات کارکنان، بدون شک بسیاری را از کار در شرکت یا استفاده از خدمات برند منصرف کرده است و این به دلیل منابع انسانی ضعیف است. منابع انسانی ضعیف برند کارفرمای اوبر را از بین برده است.

اهمیت نیروی انسانی در شرایط خاص مانند اپیدمی ها

اهمیت نیروی انسانی

اپیدمی ویروس کرونا ما را وادار کرده است که روش کسب و کار خود را دوباره ارزیابی کنیم. در این ارزیابی نقش نیروی انسانی بیش از سایر بخشهای سازمان برجسته است. در طول این مدت، شرکت ها به دلیل نحوه برخورد با کارکنان و تصمیمات اشتباهی که می گرفتند، بارها در کانون توجه قرار گرفتند.

علاوه بر این، شرایط ناپایدار اقتصادی، دورکاری و تأثیر همه گیری بر سلامت روان کارکنان، کسب و کارها را در سراسر جهان مجبور کرده است تا برای حل مشکلات به منابع انسانی روی بیاورند.

از حمایت از کارکنان و دورکارها گرفته تا نقش حامی در مواقع رکود اقتصادی، همه مواردی هستند که در نبود نیروی انسانی اتفاق نمی‌افتند و می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سازمان‌ها وارد کنند.

وظایف اصلی نیروی انسانی چیست؟

منابع انسانی بخشی است که در آن افراد در سمت های مختلف کار می کنند. از یک کارشناس منابع انسانی گرفته تا یک مدیر منابع انسانی، همه دارای مجموعه ای از وظایف خاص هستند که در قالب یک تیم منابع انسانی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: وظایف کارشناس منابع انسانی چیست؟

استخدام و استخدام

پیدا کردن افراد مناسب برای کار در هر کسب و کاری می تواند دشوار باشد. فرآیند استخدام می تواند ماه ها طول بکشد و استخدام فرد نامناسب می تواند برای سازمان ها گران تمام شود. شناسایی و تعریف یک سری شرایط برای استخدام افراد یکی از وظایف نیروی انسانی در سازمان هاست که کار را برای استخدام آسان می کند. با حضور نیروی انسانی در شرکت ها می توان بهترین افراد را برای موقعیت های شغلی استخدام کرد و حتی هزینه های استخدام را کاهش داد.

به این ترتیب نیروی انسانی نیز مسئولیت حفظ کارکنان را بر عهده دارد و مسئولیت آنها اولویت بندی کارکنان است.

حضور پررنگ نیروی انسانی در کنار کارکنان، بهره وری و تلاش آنها را در کار افزایش می دهد و از خروج آنها از شرکت جلوگیری می کند. از سوی دیگر حضور ضعیف آنها می تواند تاثیرات بسیار منفی داشته باشد که هم از جذب افراد مستعد جویای کار جلوگیری می کند و هم نیروهای متخصص را از شرکت حذف می کند.

مدیریت عملکرد و آموزش

اهمیت نیروی انسانی

مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه بخش بزرگی از توسعه منابع انسانی است. تقریباً همه کارکنان دارای شکاف مهارتی هستند. مدیریت عملکرد به حل این مشکل کمک می کند.

یک سیستم مدیریت عملکرد مؤثر، مدیران را قادر می‌سازد تا از کارکنان در زمان و مکان مناسب حمایت کنند و همچنین شرایط را برای رشد و شکوفایی آنها فراهم کنند.

در طول سالیان متمادی ثابت شده است که اهمیت دادن به کارکنان و فراهم کردن شرایط رشد آنها می تواند باعث افزایش مشارکت، افزایش بهره وری، کاهش جابجایی کارکنان و تقویت فرهنگ سازمانی شود.

آموزش همچنین باعث ایجاد تیم های قوی و آگاه می شود. سرمایه گذاری روی کارکنان سازمان ها را تقویت می کند و برای آنها یک مزیت رقابتی است.

ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی در هر سازمانی مهم است. فرهنگ سازمانی قوی مشارکت کارکنان، رضایت شغلی و حفظ کارکنان را ارتقا می دهد و موفقیت کسب و کار را تضمین می کند. منابع انسانی نقش اساسی در توسعه، تقویت و تغییر فرهنگ یک سازمان دارد.

مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه، استخدام و تقویت ارزش های کسب و کار همگی عناصر ضروری برای تعریف فرهنگ سازمانی هستند که همگی توسط منابع انسانی انجام می شود.

ایجاد فرهنگ سازمانی کار آسانی نیست. برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی، باید زمانی را صرف مطالعه بیشتر در مورد فرهنگ سازمانی قوی کنید. از آنجایی که منابع انسانی شناخت خوبی از این موقعیت دارند، می تواند به شما در کار و تقویت این بخش از سازمان کمک کند.

بهبود روابط در سازمان

اهمیت نیروی انسانی

کسب و کارها برای عملکرد خوب به ارتباطات مؤثر نیاز دارند و اغلب نحوه ارتباط یک کسب و کار توسط منابع انسانی تعریف می شود.

داشتن روابط خوب با مردم، سوء تفاهم ها را کاهش می دهد، مشارکت کارکنان را افزایش می دهد، به مشتری کمک می کند تا ارتباط بهتری برقرار کند، نوآوری و خلاقیت را در سازمان افزایش می دهد و به ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت کمک می کند.

قوانین و مقررات را رعایت کنید

متخصصان منابع انسانی درک کاملی از قوانین استخدام و الزامات نظارتی برای مشاغل و کارمندان دارند. این بخش از هیچ سازمانی را نباید دست کم گرفت. اخراج یک کارمند بدون دلیل می تواند عواقب جدی برای شما داشته باشد که اگر نیروی انسانی وجود داشت این اتفاق نمی افتاد.

نتایجی که اظهار شده

داشتن دپارتمان به عنوان منابع انسانی در شرکت یا استخدام کارشناس منابع انسانی برای کسب و کار نوپا کار لوکسی نیست و یک ضرورت است. بسیاری از کارآفرینان هنگام راه اندازی یک کسب و کار دوست دارند همه چیز را به تنهایی انجام دهند و عملاً به منابع انسانی اعتقاد ندارند. اما پیچیدگی های قانون استخدام، مدیریت کارکنان و همچنین حفظ آنها بسیار دشوار است و اگر اشتباه انجام شود، کسب و کار متحمل هزینه های زیادی خواهد شد.

اگر اولین نفر هستید، می توانید منابع انسانی را به شرکت خود برون سپاری کنید. داشتن کسی که از کارمندان مراقبت کند، از مدیریت غیبت گرفته تا سیاست‌های ترک و فراتر از آن، کسب‌وکار شما را پایدار نگه می‌دارد و به کارمندان انگیزه می‌دهد تا کارهای بیشتری انجام دهند.