تفاوت بین استراتژی بازاریابی و تاکتیک بازاریابی چیست؟ آکادمی کاپریلا


بیشتر اوقات، وقتی صحبت از اهداف بازاریابی می شود، مردم از اصطلاحات استفاده می کنند استراتژی و تاکتیک در عوض از یکدیگر استفاده می کنند. می توان گفت برای بسیاری از مردم این دو کلمه مترادف هستند، اما در واقع این دو کلمه با یکدیگر تفاوت زیادی دارند; به خصوص در زمینه بازاریابی. در واقع، استراتژی‌ها به سمت اهدافی که شما می‌خواهید به آنها دست یابید جهت‌گیری می‌شوند. اما تاکتیک ها اقداماتی هستند که برای حمایت از استراتژی برای دستیابی به هدف استراتژی انجام می شوند. به بیان ساده، استراتژی برنامه ای است که برای رسیدن به یک هدف استفاده می شود، اما تاکتیک ها به شما نشان می دهند که چگونه برنامه را اجرا کنید. در این مقاله از مجله کاپریلا شما را با تفاوت های استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی آشنا می کنیم.

مقدمه ای بر اهمیت بازاریابی

آگاهی از برند به معنای ارائه راهی برای آشنایی مخاطبان با برند شماست. ویژگی هایی مانند نام، لوگو یا هر چیز دیگری مانند محصولات و خدماتی که ارائه می دهید با آگاهی از برند مرتبط هستند و می توانند بر روی مخاطبان شما تأثیر بگذارند. بازاریابی می تواند تأثیر زیادی بر آگاهی از نام تجاری و سهم بازار شما داشته باشد، به خصوص زمانی که تازه وارد برند شده اید و هیچکس با برند شما آشنا نیست.

بازاریابی فرآیندی است که یک برند برای افزایش آگاهی و جذب مخاطب انجام می دهد و شامل مراحلی است که می تواند بر تصمیمات خرید مشتریان تأثیر بگذارد. هنگامی که قصد دارید یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید، استراتژی ها باید در اولویت شما باشند زیرا باعث می شوند کسب و کار شما نسبت به سایر رقبا رشد کند. البته در نظر داشته باشید که این یک هدف کوتاه مدت نیست و یک شبه محقق نمی شود، بلکه یک هدف بلند مدت است. پس از استراتژی، اکنون زمان برنامه ریزی تاکتیکی است. تاکتیک ها اقداماتی هستند که موقعیت رقابتی شما را بهبود می بخشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که استراتژی های بازاریابی یک مفهوم هستند، اما تاکتیک ها یک عمل هستند. در ادامه قصد داریم در مورد تفاوت استراتژی ها و تاکتیک ها بیشتر صحبت کنیم.

استراتژی بازاریابی چیست؟

برای رقابت با دیگران در بازاریابی، ابتدا باید درک درستی از نیازها و عادات خرید مشتریان خود داشته باشید. شما همچنین باید اطلاعات زیادی در مورد موقعیت و صنعت برند خود داشته باشید تا در مورد اهداف تجاری خود تصمیم بگیرید. هنگامی که این اطلاعات را در اختیار دارید، باید یک استراتژی برای دستیابی به اهداف خود ایجاد کنید. در واقع برنامه ریزی استراتژیک شامل تهدیدها و فرصت های موجود در صنعت شما می شود. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که نقاط قوت و ضعف صنعت خود را شناسایی کنید و ببینید آیا قادر به مقابله با تهدیدات و رفع نقاط ضعف خود هستید یا خیر. استراتژی بازاریابی شما نباید همه مشکلات را یکجا حل کند، بلکه باید این کار را به تدریج انجام دهید. بازاریابی استراتژی اهداف بلند مدت صنعت شما را در نظر می گیرد. اهدافی مانند درک نیازهای مشتری، گسترش کسب و کار، ایجاد برند جدید و. جزو اهداف بلند مدت شما هستند. اهداف ابتدا باید بخش مالی شما را تجزیه و تحلیل کنند تا ببینند آیا بودجه کافی برای دستیابی به اهداف خود دارید یا خیر.

تاکتیک های بازاریابی چیست؟

همانطور که گفته شد، استراتژی های بازاریابی به اهداف شرکت نگاه می کنند، اما تاکتیک ها بیشتر بر جزئیات دستیابی به این اهداف تمرکز می کنند. هنگامی که یک استراتژی دارید، می توانید از آن برای استفاده از تاکتیک هایی که می خواهید برای رسیدن به اهدافی که تعیین کرده اید استفاده کنید. تاکتیک های بازاریابی می توانند به استراتژی ها کمک کنند. به عنوان مثال، تاکتیک ها می توانند به استراتژی های بازاریابی شما کمک کنند، که شامل شناخت مشتری می شود. هنگامی که به اندازه کافی در مورد جمعیت شناسی مخاطبان هدف خود بدانید، می توانید بهترین و مؤثرترین کانال های بازاریابی را شناسایی کرده و از رسانه های مناسب برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده کنید.

با شناخت دقیق مشتریان و نیازهای آنها و تکمیل آن در قالب پرسونای مشتری، می توانید راه های بسیار موثری برای بازاریابی خود ایجاد کنید و سپس تبلیغات خود را از این طریق انجام دهید. تاکتیک های بازاریابی اغلب شامل مواردی مانند طراحی وب سایت، جذب سرنخ، ایجاد تبلیغات، ردیابی تبلیغات، فروش یا سایر کارهایی است که از اجرای صحیح استراتژی های شما پشتیبانی می کند. همانطور که می بینید، استراتژی و تاکتیک کاملاً به یکدیگر وابسته هستند و دست به دست هم می دهند. هر برنامه بازاریابی با یک استراتژی شروع می شود و سپس از تاکتیک های دقیق تری استفاده می کند. در واقع، بازاریابی شما به استراتژی و تاکتیک ها با هم نیاز دارد.

تفاوت در استراتژی و تاکتیک های بازاریابی
استراتژی مسیر را تعیین می کند و تاکتیک ها نحوه رسیدن به مقصد را تعیین می کند.

تفاوت بین استراتژی بازاریابی و تاکتیک چیست؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که تفاوت استراتژی و تاکتیک چیست؟ پاسخ به این سوال مهم است زیرا همانطور که گفته شد، بسیاری از کسب و کارها استراتژی بازاریابی و برنامه ریزی خاصی برای شرکت خود ندارند. بنابراین، احتمال شکست آنها وجود دارد. در ادامه می خواهیم ویژگی هایی را به شما بگوییم که استراتژی و تاکتیک ها را از یکدیگر متمایز می کند.

استراتژی مزیت رقابتی را تعریف می کند.

شما می توانید از استراتژی به عنوان دروازه ای برای رقابت با رقبای خود استفاده کنید. اگر به دنبال یک استراتژی بازاریابی موثر هستید و می خواهید مشتریان زیادی را جذب کنید، می توانید از یک مشاور حرفه ای استفاده کنید و برنامه ریزی استراتژیک خود را شروع کنید. راه دیگر این است که مشکلات خود را شناسایی کنید و سپس راه حل های مناسب برای مشکلات خود بیابید. سان تزو، نویسنده کتاب هنر جنگ، تفاوت و اهمیت تاکتیک ها و استراتژی را نشان می دهد:

استراتژی بدون تاکتیک، کندترین مسیر برای پیروزی است. تاکتیک بدون استراتژی سر و صدا قبل از شکست است.

استراتژی موقعیت برند را مشخص می کند.

هنگامی که رفتارها، ویژگی ها و نیازهای مخاطبان خود را شناسایی کردید، سپس استراتژی خود را بر اساس اینکه چگونه می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و چگونه باید برند خود را در بین مخاطبان خود تعریف کنید، تعریف کنید.

استراتژی اولویت تخصیص منابع را تعیین می کند.

هر کسب و کاری که راه اندازی می کنید به بودجه، زمان و افراد نیاز دارد. بنابراین بخش بزرگی از استراتژی که ایجاد می کنید باید از این منابع استفاده کنید تا تا حد امکان در بازاریابی موثر باشد، اما مطمئناً شما مانند بسیاری از مشاغل دیگر بودجه محدودی دارید، بنابراین باید بتوانید در استراتژی خود، بودجه را به وضوح اولویت بندی کنید. از هر بخش

شما باید چیزی غیرعادی پیدا کنید که بتوان از آن برای تأثیرگذاری بر بازاریابی خود استفاده کرد. بسیاری از استراتژی ها ممکن است شکست بخورند زیرا نتوانسته اند تمام منابع موجود خود را به درستی هدف قرار دهند. در واقع، یک استراتژی موفق، استراتژی ای است که به وضوح مشخص می کند شرکت شما چه هدفی را انجام می دهد و چه کاری را قرار است انجام دهد و چه کاری را انجام نمی دهد. یعنی باید مشخص شود که بودجه در چه بخش هایی و تا چه اندازه هزینه می شود.

استراتژی چشم انداز بلند مدت را تعیین می کند.

برای موفقیت در بازاریابی خود، باید اهداف خود را تعیین کرده و روی آن کار کنید. وقتی استراتژی ندارید و فقط روی تاکتیک ها تمرکز می کنید، دنبال نکردن اهداف مشخص می تواند مشکل بزرگی برای شما و ارتباطات داخلی شما باشد. علاوه بر این، باید ایده و هدفی برای آینده خود داشته باشید تا بتوانید مسیر و اهداف خود را با افرادی که در کسب و کار شما کار می کنند به اشتراک بگذارید. در واقع استراتژی که برای خود تعیین می کنید باید بتواند اهداف و چشم اندازهای بلند مدت شما را به درستی تنظیم کند.

استراتژی اهداف بلندمدت را تعیین می کند.

به طور کلی، تاکتیک ها باید از جهت کلی کسب و کار حمایت کنند. یکی از راه هایی که می توانید بفهمید آیا تاکتیک ها به اهداف استراتژیک شما کمک می کنند یا خیر، پیوند دادن اهداف خود به استراتژی های شرکت است. این یک راه موثر برای فهمیدن اینکه آیا سرمایه گذاری های استراتژیک توانسته اند به بازده مورد نظر شما دست یابند یا خیر است.

استراتژی، مخاطبان و محصولات اولویت را تعریف می کند.

تاکتیک ها معمولاً راه خوبی برای ارتباط با مخاطبان هستند، اما به شما نمی گویند کدام مخاطب یا کدام محصول برای تمرکز شما بهترین است. یکی از ترفندهای کلیدی برای کسب و کارهای بزرگ استفاده از ماتریس BCG است که می توانید از آن برای بررسی و اولویت بندی محصولات سبد خود استفاده کنید. یکی دیگر از بخش های کلیدی مدل STP، تعریف مخاطبان و مشتریان و همچنین نحوه برقراری ارتباط با آنها است که می تواند برای بازاریابی شما بسیار موثر باشد.

استراتژی نحوه جذب مخاطب را تعیین می کند.

روش های تاکتیکی را می توان برندسازی و جلب توجه مخاطب نامید، اما علاوه بر آن باید به سطح استراتژیک برندسازی نیز توجه کرد. زیرا استراتژی تعیین می کند که چگونه یک برند می تواند مخاطب را از طریق پیام و لحن برند جذب کند. توصیه می شود برای برنامه ریزی استراتژی خود از چارچوب RACE استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تفکیک و ارتباط استراتژی و تاکتیک در مدل SOSTAC
تفکیک و ارتباط استراتژی و تاکتیک در مدل SOSTAC

این استراتژی یک نقشه راه بلند مدت برای سرمایه گذاری در فناوری و سایر سرمایه گذاری های عمده تعریف می کند.

در بازاریابی باید سعی کنید هنگام استفاده از تاکتیک ها از داده ها و فناوری همزمان استفاده کنید. این بدان معناست که شما باید تاکتیک ها را از طریق ابزارهای بهینه سازی در دسترس قرار دهید تا بتوانید از تاکتیک هایی که استفاده می کنید به نتایج دلخواه خود برسید. برای رسیدن به این هدف، به فناوری های بازاریابی نیاز دارید. اکنون با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از شرکت ها در حال اجرای طرح هایی هستند تا بتوانند از فناوری بازاریابی برای بهبود فرآیندهای خود و درک مشتریان استفاده کنند. بسیاری از مردم در هوش مصنوعی، یادگیری الکترونیکی، آزمایش های دیجیتال، اتوماسیون بازاریابی و که اغلب هزینه های زیادی همراه با پیچیدگی های سرمایه گذاری دارند، سرمایه گذاری می کنند.

استراتژی به هدایت فعالیت ها کمک می کند.

یک استراتژی بازاریابی باید بتواند کسب و کارها را برای کنترل تاکتیک ها توانمند کند. بنابراین باید مطمئن شوید که یک فرآیند نظارتی برای اقدامات تاکتیکی خود دارید. این مهم است زیرا زمانی که تاکتیک ها با استراتژی هماهنگ باشند، می توانند در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف شما باشند.

نتایجی که اظهار شده

در نهایت، به خاطر داشته باشید که یک استراتژی عالی برای موفقیت نیازی به تاکتیک های قوی ندارد، اما اگر ایده شما به اندازه کافی خوب باشد، می توانید با یک تاکتیک متوسط ​​به اهداف خود برسید. اما حتی بهترین تاکتیک ها نیز نمی توانند به یک استراتژی ضعیف دست پیدا کنند. بنابراین اگر استراتژی درستی نداشته باشید، مطمئناً پول زیادی را برای تاکتیک های بازاریابی هدر خواهید داد. برای دستیابی به یک هدف برتر، می توانید به هر تعداد که نیاز دارید از استراتژی استفاده کنید. در واقع اکثر اوقات برای رسیدن به یک هدف بزرگ به بیش از یک استراتژی نیاز دارید و هر استراتژی تاکتیک های خاص خود را دارد. بسیاری از شرکت ها تاکتیک های بازاریابی خود را با فعالیت هایی مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، سئو، تبلیغات کلیکی و … شروع می کنند اما این یک اشتباه بزرگ است زیرا زمانی که استراتژی بازاریابی ندارید و با تاکتیک ها شروع می کنید. تاکتیک ها برای شما کارساز نیستند (مانند راه اندازی یک خانه بدون طرح های معماری)، بنابراین برای استفاده حداکثری از بازاریابی خود، بهتر است با استراتژی شروع کنید و سپس به سمت تاکتیک ها بروید، زیرا استراتژی بازاریابی شما را رشد می دهد و نادیده گرفتن آن فقط به ضرر شما