فواید قهوه برای سلامتی آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست


حتما شنیده اید که نوشیدن قهوه برای سلامتی مفید است. مطالعات نشان داده اند که نوشیدن مقادیر متوسط ​​قهوه با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. در حالی که این پیوندها بارها نشان داده شده اند، اما در واقع ثابت نمی کنند که قهوه خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. اثبات این امر پیچیده به نظر می رسد این است که قهوه برای سلامتی مفید است.

در حالی که گفته می شود مصرف سه تا پنج فنجان قهوه در روز با فواید سلامتی همراه است، اما این کار آسانی نیست. قهوه از نظر شیمیایی پیچیده است و دارای اجزای زیادی است که می تواند به طرق مختلف بر سلامت تاثیر بگذارد.

کافئین بهترین ترکیب شناخته شده در قهوه است. اما قهوه اجزای دیگری نیز دارد. در اینجا مواد دیگری در قهوه وجود دارد که ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

آلکالوئیدهاعلاوه بر کافئین، تریگونلین یکی دیگر از آلکالوئیدهای مهم در قهوه است. Trigonline کمتر از کافئین مورد مطالعه قرار گرفته است. اما تحقیقات نشان می دهد که ممکن است فواید سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد.

پلی فنول هابرخی از مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات موجود در بسیاری از گیاهان، از جمله کاکائو و زغال اخته، برای قلب و عروق مفید هستند و ممکن است به پیشگیری از بیماری های عصبی مانند آلزایمر کمک کنند. قهوه عمدتا حاوی گروهی از پلی فنول ها به نام اسیدهای کلروژنیک است. اصطلاح اسید کلروژنیک تنها به یک ترکیب خاص اشاره نمی کند. این عنوان خانواده ای از ایزومرهای مختلف است.

دیترپنهاقهوه حاوی دو دی ترپن (کافئول و کاهو) است که روغن قهوه را تشکیل می دهد و یک ماده چرب طبیعی است که در حین دم کردن آزاد می شود. دیترپن ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند.

ملانوئیدین هااین ترکیبات که در دماهای بالا و در طی فرآیند برشته شدن قهوه تولید می شوند، دلیل رنگ قهوه هستند و طعم و عطر خاص قهوه به خاطر آنهاست. آنها همچنین ممکن است اثر پری بیوتیکی داشته باشند. یعنی افزایش باکتری های مفید روده که برای سلامت عمومی مفید است.

روش دم کردن قهوه و دم کردن و سرو آن می تواند بر ترکیبات موجود در قهوه و همچنین فواید آن برای سلامتی تأثیر بگذارد.

شرایط پرورش می تواند بر میزان کافئین و اسید کلروژنیک در قهوه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، قهوه ای که در ارتفاعات رشد می کند، کافئین و اسید کلروژنیک کمتری دارد. دو نوع دانه قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نیز دارای سطوح مختلف کافئین، اسید کلروژنیک و تریگونلین هستند. لازم به ذکر است که این موضوع مورد مطالعه قرار نگرفته است که کدام یک ممکن است برای سلامتی مفیدتر باشد.

گیاه قهوه

این فقط در مورد نحوه دم کردن قهوه نیست. قهوه نیز بر روی ترکیبات موجود در آن رشد می کند

فرآوری بر ترکیب شیمیایی قهوه نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، برخی از قهوه ها بدون کافئین هستند. این کار معمولاً قبل از برشته کردن انجام می‌شود و بسته به روش کافئین‌زدایی، ممکن است این مرحله روی مواد دیگر نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در فرآیند کافئین زدایی، مقادیر کمی از اسید کلروژنیک از بین می رود.

مقدار قهوه برشته شده نیز مهم است. هر چه شدت برشته شدن بیشتر باشد، ملانوئیدین بیشتری تشکیل می شود و طعم قهوه بیشتر می شود. اما این باعث کاهش کلروژنیک اسید و تریگونلین می شود.

در بریتانیا، قهوه فوری رایج ترین نوع قهوه مصرفی است. این قهوه معمولاً به روش خشک کردن انجمادی تهیه می شود. مطالعات نشان می دهد که قهوه فوری ملانوئیدین بیشتری نسبت به قهوه فیلتر شده و قهوه اسپرسو دارد.

روش تهیه قهوه نیز بر ترکیب شیمیایی آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، قهوه دم شده دارای دیترپن های بیشتری نسبت به قهوه فیلتر شده است. عوامل دیگری مانند میزان قهوه مصرفی، درجه آسیاب، دمای آب و اندازه فنجان نیز بر ترکیب شیمیایی قهوه تاثیر می گذارد.

فنجان قهوه

هر فنجان قهوه متفاوت است

فواید قهوه برای سلامتی

هر ترکیب اثرات متفاوتی بر سلامتی دارد. به همین دلیل روش تولید و دم کردن قهوه می تواند حائز اهمیت باشد. به عنوان مثال تصور می شود که اسید کلروژنیک با بهبود عملکرد شریانی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این اسیدها ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را با کنترل قند خون پس از غذا کاهش دهند. علاوه بر این، نشان داده شده است که دی ترپن ها سطوح لیپوپروتئین با چگالی کم را افزایش می دهند. لیپوپروتئین نوعی کلسترول است که با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

مقالات مرتبط:

در حالی که مطالعات کمتری بر روی تریگونلین و ملانوئیدین متمرکز شده است، شواهدی وجود دارد که هر دو ممکن است برای سلامتی مفید باشند. افزودن خامه، شکر و شربت باعث تغییر محتوای مغذی فنجان قهوه شما می شود. اینها نه تنها مقدار کالری را افزایش می دهند. در عوض، ممکن است مصرف چربی های اشباع و قندها را افزایش دهند. هر دو با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند و ممکن است با اثرات مفید سایر ترکیبات موجود در قهوه مقابله کنند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد ممکن است واکنش متفاوتی به برخی ترکیبات قهوه نشان دهند. در حالی که مصرف قهوه می تواند فشار خون را افزایش دهد، ثابت شده است که مصرف منظم سه تا چهار فنجان قهوه در روز مقاومت در برابر اثرات ضد فشار خون را افزایش می دهد. ژنتیک همچنین ممکن است در نحوه واکنش بدن به کافئین و سایر ترکیبات موجود در قهوه نقش داشته باشد.

شواهد رو به رشد همچنین به میکروبیوم روده به عنوان یک عامل مهم در تعیین اثرات سلامتی قهوه اشاره می کند. به عنوان مثال، برخی مطالعات نشان می دهد که میکروب های روده نقش مهمی در متابولیسم اسید کلروژنیک دارند. بنابراین، این میکروب ها ممکن است تعیین کنند که آیا قهوه برای سلامتی شما مفید است یا خیر.

محققان برای تایید یافته های مطالعات کوچکتر که نشان می دهد قهوه ممکن است برای سلامتی مفید باشد، باید مطالعات بزرگتری انجام دهند. با این حال، در عین حال سعی کنید شکر و خامه اضافه شده به قهوه را به حداقل برسانید. اگر از سلامتی خوبی برخوردار هستید و باردار نیستید، همچنان در مصرف قهوه رویکرد متعادلی داشته باشید و در صورت امکان قهوه فیلتر شده را انتخاب کنید.