چگونه یک فرهنگ سازمانی قوی ایجاد کنیم؟


فرهنگ سازمانی چیست؟ این سوالی است که شاید برای بسیاری از جویندگان کار و کارمندان و حتی کارفرمایان تعریف نشده باشد و به همین دلیل است که بسیاری از سازمان ها با آن مشکل دارند. فرهنگ سازمانی را می توان به عنوان ارزش ها، باورها یا ادراکات مشترک کارکنان در یک سازمان تعریف کرد.

ایران کرفس - بهار

ایجاد یک فرهنگ سازمانی برای هر شرکتی به اندازه تعیین یک استراتژی تجاری مهم است. هر شرکتی فرهنگ منحصر به فرد خود را دارد، فقط بسیاری از آنها نمی دانند آن فرهنگ چیست و چه باید باشد. داشتن یک فرهنگ سازمانی قوی در هر شرکتی آن را به مکانی عالی برای کار تبدیل می کند و طبیعتاً افراد بیشتری تمایل به شرکت در آن خواهند داشت. از طرفی اگر فرهنگ سازمانی شما ضعیف باشد، برند کارفرمای شما ضربه می زند و در جذب افراد مستعد دچار مشکل می شوید. یا در بدترین حالت ممکن است به عنوان بدترین فرد شناخته شوید.

برای مثال گوگل را در نظر بگیرید. چند سال پیش پس از انتشار یادداشت یکی از کارمندان این غول فناوری مبنی بر حضور کمرنگ زنان در شرکت های بزرگ فناوری، به حاشیه رفت و انتقادات زیادی شنید. علاوه بر اخراج این کارمند، گوگل متعهد شد که به سرعت مسیر شرکت را تغییر دهد و استفاده از جنسیت در محل کار را متعادل کند. اما با وجود این رویه باز هم آسیب زیادی دید. اوبر مشکل مشابهی را تجربه کرد و این مشکل زمانی برای شرکت به وجود آمد که یکی از کارمندان زن اوبر از آزار جنسی خود در شرکت خبر داد و سخنرانی او در تیتر خبرها قرار گرفت. پس از انتشار این خبر، تراویس کالاهان، مدیرعامل اوبر برکنار شد و این شرکت با شکایت های متعددی مواجه شد.

چرا ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی مهم است؟

فرهنگ سازمانی قوی

با توجه به توضیحاتی که دادیم، کاملاً واضح است که داشتن فرهنگ سازمانی ضعیف و در عین حال سمی می تواند اعتبار یک شرکت را خدشه دار کند. همچنین می تواند بهره وری و روحیه کارکنان را کاهش دهد که خود می تواند رشد شرکت را به تاخیر بیاندازد و کند کند. بنابراین، چه یک تیم 50 نفره در شرکت خود داشته باشید و چه تعداد افراد شرکت شما به اندازه انگشتان دست شما نباشد، داشتن و ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی بسیار مهم است. بدون کارکنان شما، کار شما متوقف خواهد شد. افراد را در اولویت قرار دهید تا شانس موفقیت کسب و کار خود را افزایش دهید.

چگونه یک فرهنگ سازمانی عالی داشته باشیم؟

راه های زیادی برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی عالی وجود دارد که می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. در اینجا چند راه وجود دارد:

فرهنگ خود را با تعریف ارزش های خود تثبیت کنید

ارزش ها بر اساس اهداف هر شرکت است و دقیقا همان چیزی است که کسب و کار خود را برای آن شروع کرده اید. ارزش ها چیزی است که کسب و کار شما بر آن بنا شده است.

زمانی که یک شرکت در مراحل ابتدایی خود است، فرهنگی که در آن توسعه می یابد، فرهنگ بنیانگذاران خواهد بود. اغلب نگرش “من می توانم” ارزش غالب در این شرکت است. استارت آپ هایی که بودجه خوبی دارند و رشد بالایی دارند، ممکن است بتوانند زمانی را صرف فرهنگ سازی کنند، اما به طور کلی، این شکل گیری فرهنگ سازمانی به طور طبیعی در ابتدای هر کسب و کاری اتفاق می افتد و نیاز به تلاش زیادی ندارد. به خاطر داشته باشید که این مربوط به سن یک شرکت است، نه اندازه آن. همانطور که یک شرکت تکامل می یابد، نقش رهبران نیز تغییر می کند.

فرهنگ سازمانی شما نتیجه ارزش های شماست. بنابراین قبل از انجام هر کار دیگری، باید ارزش های شرکت خود را تعیین کنید و این سوالات را از خود بپرسید:

  • هدف از کسب و کار چیست؟
  • من می خواهم کسب و کارم به چه دلیل شناخته شود؟
  • برای کدام ویژگی کارمندانمان ارزش قائلیم؟

ارزش های خود را به اشتراک بگذارید

فرهنگ سازمانی قوی

اکنون که ارزش‌های کسب‌وکار خود را می‌دانید، وقت آن است که آن را به سایر کارمندان منتقل کنید و آنها را معرفی کنید. شناخت ارزش های هر کسب و کاری توسط کارکنان تنها زمانی اتفاق می افتد که بتوانید آنها را در قالب فرهنگ سازمانی معرفی کنید.

بیشتر بخوانید:

یکی از راه‌های انجام این کار این است که کارمندان خود را برای یک بعد از ظهر دور هم جمع کنید و ارزش‌های خود را به روشی جذاب و الهام‌بخش به اشتراک بگذارید. آنها را برای شرکت در این دوره دعوت کنید، به این ترتیب آنها بیشتر با دیدگاه شما درگیر می شوند و شما می توانید به صورت گروهی فرهنگ سازمانی را بسازید.

با ادامه کار در سازمان، باید روز به روز مطمئن شوید که پروژه ها و کارهای شرکت با این ارزش ها و در نهایت مطابق با فرهنگ سازمانی است. همچنین باید ارزش ها و فرهنگ سازمانی کارکنان جدید را در روز اول کار به طور کامل معرفی کنید.

برای تقویت فرهنگ سازمانی در شرکت خود استخدام کنید

استخدام افراد مناسب راهی عالی برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی در شرکت ها است. هنگام استخدام، از هر جویای کار بپرسید که شرکت شما برای چه چیزی ارزش قائل است و برای چه چیزی ارزش قائل است و ارزیابی کنید که آیا آنها با فرهنگ شما همسو هستند یا خیر. اما این ایده به آن خوبی که به نظر می رسد نیست.

استخدام مطابق با فرهنگ سازمانی می تواند محیطی را ایجاد کند که همه موافق باشند و خوب، تیم ها را به چالش بکشد. این رویکرد حتی می تواند تنوع جنسیتی و طرز فکر را در سازمان ها کاهش دهد و ثابت شده است که این رویکرد می تواند به هر سازمانی ضربه بزند.

برای حل این مشکل، می توانید فرهنگ سازمانی را بخشی از فرآیند استخدام خود قرار دهید و نه همه آن. از متقاضیان بپرسید که چه کاری برای شما انجام خواهند داد و آیا می توانند در این فرهنگ سازمانی کار کنند.

موفقیت در فرهنگ سازمانی شما چگونه تعریف می شود؟

فرهنگ سازمانی قوی

روشی که یک کسب و کار موفقیت را تعریف، اندازه گیری و پاداش می دهد، باعث می شود فرهنگ سازمانی شکل بگیرد و قوی و ضعیف شود.

با همه کارمندان خود در مورد چگونگی اندازه گیری موفقیت و پاداش به توافق برسید. همچنین به این فکر کنید که چگونه تعریف شما از موفقیت فرهنگ سازمانی شما را تقویت می کند.

آیا به کارمندان برای دستیابی به KPI ها پاداش می دهید یا اگر درآمد را افزایش دهند به آنها پاداش می دهید؟ در مورد رضایت مشتری یا کاهش هزینه چطور؟ هر معیاری از موفقیت می تواند بر نحوه رشد فرهنگ سازمانی شما تأثیر بگذارد.

شفاف باشید

شفافیت به بهبود اعتماد و رضایت کارکنان شما کمک می کند. همچنین جزء مهمی از فرهنگ سازمانی قوی است. شفافیت همچنین می‌تواند کارمندان را برای رسیدن به اهداف خود سخت‌تر کند، به این معنی که کسب‌وکار شما زودتر به نتیجه خواهد رسید.

راه اندازی یک کسب و کار به هیچ وجه کار آسانی نیست، پس سعی نکنید نقاط ضعف خود را پنهان کنید. به جای پنهان کردن، می توانید موفقیت ها را جشن بگیرید و شکست ها را تجزیه و تحلیل کنید، با کارمندان در مورد اینکه کجا اشتباه پیش رفت و برای بهبود آنها در آینده چه کاری می توان انجام داد مشورت کنید.

در مورد موفقیت های خود نیز شفاف باشید. هرگونه تغییر در درآمد، دستاوردهای هیجان انگیز و رشد کسب و کار را با همه کارمندان خود به اشتراک بگذارید.

فرهنگ سازمانی توسط بالاترین رتبه در سازمان هدایت می شود

فرهنگ سازمانی قوی

بسیاری از رهبران نمی دانند (یا دوست ندارند اعتراف کنند) که فرهنگ سازمانی و شکل گیری آن مسئولیت اصلی آنهاست. بنابراین، این دسته همیشه در شرکت آنها باقی می ماند. مدیران و رهبران کسب و کار باید بپذیرند که – چه بخواهند چه نخواهند – آنها عامل تعیین کننده در فرهنگ سازمانی و مسئول نظارت بر نحوه ساخت یک شرکت هستند.

در واقع فرهنگ سازمانی را می توان اینگونه نیز تعریف کرد: «چگونه در زمانی که مدیران در شرکت ها حضور ندارند کارها را انجام دهیم». این می تواند فرهنگ سازمانی و کاری را تقویت کند که در غیاب مدیران در شرکت ها همه کارها را انجام دهند و نیاز به آنها را به حداقل برسانند.

همچنین اگر رهبران بتوانند با کارکنان خود ارتباط عاطفی برقرار کنند، خوب است. روزهایی که مدیران در اتاق های دربسته خود می نشستند به پایان رسیده است. کارکنان باید اهمیت مدیران را برای خود احساس کنند.

کاری را که می گویید انجام دهید

ایجاد یک فرهنگ قوی شرکت در مورد تمرین آنچه که موعظه می کنید است. ارزش های شرکت تنها زمانی ارزشمند است که آنها را در عمل به کار ببرید.

اگر می گویید شرکتی هستید که در آن کارمندان در اولویت هستند، این را با سرمایه گذاری روی کارمندان خود نشان دهید. عمل نکردن به وعده ها باعث ایجاد فرهنگ بی اعتمادی و بی وفایی می شود.

به وعده های خود عمل کنید و با فرهنگ سازمانی قوی و تیمی شاد، متعهد و با انگیزه به کار خود ادامه دهید و موفقیت پیش رو را احساس کنید.