17 نکته برای جلوگیری از خواب آلودگی در محل کار


احساس خستگی و خواب آلودگی در بسیاری از کارکنان در محل کار رخ می دهد و نمی توان از آن جلوگیری کرد. اما به این فکر کنید، آیا داشتن مکانی برای استراحت و چرت زدن در محل کار و زمانی که خسته و خواب آلود هستید جذاب نیست؟ این ویژگی در محیط کار بسیار جذاب و کاربردی است اما متاسفانه بسیاری از شرکت ها این ویژگی را برای کارمندان خود ندارند.

ایران کرفس - بهار

خستگی محل کار در کارکنان تمام وقت، کارمندان پاره وقت، کارگران شیفت صبح و کارگران شیفت شب رایج است. خستگی می تواند باعث فرسودگی شغلی شود، کارکنان را مجبور به کار کند و رضایت شغلی آنها را کاهش دهد. اما خستگی در برخی مشاغل می تواند مضرتر باشد و حتی سلامت کارکنان را به خطر بیندازد. بنابراین، در این مقاله راه ها و نکاتی را برای جلوگیری از خواب آلودگی در محل کار بیان می کنیم که به شما در مقابله با این چالش کمک می کند.

نکاتی برای جلوگیری از خواب آلودگی در محل کار

اگر می‌خواهید از خواب‌آلودگی در محل کار خودداری کنید و قهوه جوابگو نیست، برخی از این نکات را امتحان کنید:

1. قبل از کار پیاده روی کنید

خواب آلودگی در محل کار

هوای تازه و تحرک قبل از کار می تواند یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خواب آلودگی در محل کار باشد. اگر در ساعات اولیه صبح و هنگام طلوع آفتاب پیاده روی کنید، بسیار بهتر است و در افزایش آگاهی نیز موثر خواهد بود.

۲. قبل از کار چرت بزنید

در حالی که چرت زدن در محل کار برای بسیاری از کارمندان غیرممکن است، انجام آن قبل از کار می تواند برای بیدار ماندن در محل کار بسیار مفید باشد. این به ویژه برای کارگران شیفتی که می توانند ساعت های طولانی تری با هوشیاری بیشتر کار کنند موثر است. چرت زدن 15 تا 20 دقیقه قبل از کار می تواند به بهبود هوشیاری شما در تمام شیفت های کاری کمک کند.

3. بین نشستن و ایستادن برای مدت طولانی استراحت کنید

نشستن یا ایستادن بیش از حد در طول روز، مانند نشستن پشت میز یا در جعبه، می تواند باعث احساس خستگی شود. انجام تمرینات طولانی مدت می تواند به شما کمک کند ذهن خود را هوشیار نگه دارید. در صورت امکان هر چند ساعت یکبار برخیزید و استراحت کنید. به عنوان مثال، سعی کنید در طول یک تماس تلفنی در اطراف دفتر یا محل کار خود قدم بزنید. همچنین می توانید تمریناتی را پشت میز خود انجام دهید تا بدن خود را فعال نگه دارید.

4. فضای کار خود را روشن نگه دارید.

خواب آلودگی در محل کار

اگر کار می کنید، پنجره های محل کار خود را باز نگه دارید تا نور خورشید وارد اتاق شود. اگر در تاریکی کار می کنید یا کار می کنید، چراغ ها را روشن کنید تا بیدار بمانید و هوشیار بمانید.

5. آب بنوشید

نوشیدن مایعات کافئین دار می تواند به طور موقت شما را پرانرژی نگه دارد، اما نوشیدن آب در ساعات کاری هم بسیار سالم تر است و هم به شما کمک می کند هوشیار باشید. بد نیست بدانید کم آبی با حواس پرتی و همچنین از دست دادن تمرکز رابطه مستقیم دارد.

6. در ابتدای کار خود نوشیدنی های کافئین دار بنوشید

مصرف مقداری کافئین در اوایل روز می تواند هوشیاری شما را در اوایل روز افزایش دهد. البته این کار را حتما در ابتدای فعالیت خود انجام دهید و توجه داشته باشید که مصرف دیرهنگام نوشیدنی های کافئین دار می تواند خواب شما را بعد از کار مختل کند.

7. همیشه میان وعده همراه خود داشته باشید

خوردن میان وعده های سالم در طول روز می تواند به حفظ تعادل قند خون بدن شما کمک کند. به دنبال غذاهایی با ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی های سالم باشید. برای یک میان وعده، می توانید به سراغ گزینه های سالمی مانند موارد زیر بروید:

  • کراکر کره بادام زمینی و گندم کامل
  • گرانولا و ماست
  • آجیل و میوه ها
  • هویج و پنیر

از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات، نوشابه های انرژی زا و نوشابه خودداری کنید.

8. وقتی خسته هستید، سراغ کارهای آسان بروید

در محل کار بیدار بمانید

وقتی خسته هستید، تمرکز روی کارهای پیچیده ممکن است دشوار باشد. در صورت امکان، وقتی خسته هستید ساده ترین کارها را انجام دهید. مانند پاسخ دادن به ایمیل ها، ذخیره اسناد یا سازماندهی فایل ها در رایانه شما. معمولا با انجام این کارهای ساده انرژی شما باز می گردد و می توانید کارهای دیگری انجام دهید.

9. از رایحه های پرانرژی استفاده کنید تا شما را هوشیار نگه دارد

شمع های معطر یا پخش کننده های اسانس را روی میز خود قرار دهید. به دنبال عطرهای قوی و پرانرژی مانند یاس، مرکبات یا نعناع باشید. همچنین می توانید یک لیوان اسانس تهیه کنید و آن را روی دست ها و شقیقه های خود بمالید تا سطح انرژی خود را افزایش دهید.

10. به موسیقی گوش دهید

گاهی اوقات گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، مانند راک یا پاپ، می تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک کند. اگر در فضای مشترک کار می کنید، حتما از هدفون استفاده کنید تا مزاحم همکارانتان نشوید.

با تغییر سبک زندگی خود به خود کمک کنید تا در محل کار به خواب نروید

نکات بالا راه حل های کوتاه مدت عالی برای جلوگیری از خواب آلودگی در محل کار هستند. اما برای کمک به بیدار ماندن در طولانی مدت و در محل کار، باید تغییراتی در زندگی روزمره خود ایجاد کنید.

در اینجا هفت تغییر سبک زندگی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند کیفیت خواب خود را بهبود بخشد و بیدار ماندن در محل کار را برای شما آسان تر کند.

۱۱. قبل از رفتن به رختخواب در معرض نور قرار ندهید

در محل کار بیدار بمانید

تولید ملاتونین که به خواب کمک می کند تحت تأثیر نور و تاریکی قرار می گیرد. بسیاری از کارگران شیفت در معرض نور قرار می گیرند و این می تواند خواب را برای آنها دشوار کند. نور خورشید می تواند به بدن شما انرژی بیشتری در زمان استراحت بدهد و این می تواند مانع از خوابیدن شما شود.

همچنین با محدود کردن مدت زمانی که در معرض نور تلفن همراه یا تلویزیون قرار می گیرید، خواب بهتری را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این، اگر آفتاب در طول روز شما را آزار می دهد و نمی توانید بخوابید، از چشم بند استفاده کنید یا یک پرده کاملا ضخیم برای اتاق خواب خود بسازید. این برای کسانی که قرار است در شیفت شب کار کنند و مجبورند روز بخوابند بسیار مفید است.

۱۲. از مصرف غذاهای محرک قبل از خواب خودداری کنید

در نیمه دوم شیفت کاری خود کافئین یا سایر غذاهای محرک مصرف نکنید. انجام این کار باعث می شود که شما به راحتی بخوابید و نتوانید به راحتی بخوابید.

13. اتاق خواب خود را ساکت نگه دارید

تمام وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون خود را خاموش کنید و از گوشی برای ساکت ماندن استفاده کنید. در صورت لزوم می توانید از یک حذف کننده صدا نیز برای حذف صداهای بلند استفاده کنید.

۱۴. چرت زدن را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید

در محل کار بیدار بمانید

چرت زدن می تواند به شما کمک کند شب ها بهتر و بهتر بخوابید. بنابراین، حتماً یک چرت روزانه را در برنامه خود قرار دهید.

۱۵. تغییرات شیفت خود را محدود کنید

تنظیم بدن برای تغییر شیفت معمولاً کار دشواری است و اغلب افراد را گیج و خسته می کند. در صورت امکان این تغییرات را محدود کنید.

۱۶. هنگام ورزش به بدن خود توجه کنید

ورزش در بهبود خواب بسیار مفید است. با این حال، انجام این کار می تواند خواب را دشوار کند و ممکن است نتوانید به درستی در زمان مناسب بخوابید. برای اینکه بتوانید زمان مناسبی برای ورزش داشته باشید باید به بدن خود نگاه کنید، زیرا ورزش یک ساعت قبل از خواب تاثیری در برخی افراد ندارد و بعد از آن خیلی راحت می خوابند.

۱۷. قبل از خواب از سیگار کشیدن و نوشیدن مایعات شیرین خودداری کنید

این عادات غذایی می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و خواب شما را مختل کند.

در محل کار بیدار بمانید

مقابله با خستگی در محل کار

احساس خستگی در محل کار می تواند روز کاری شما را کمتر پربار و دردناک کند. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید امروز انجام دهید تا در محل کار کمتر احساس خواب آلودگی و هوشیاری بیشتری داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم این راه ها را معرفی کنیم تا بتوانید خواب آلودگی را کاهش دهید و عملکرد بالایی در محیط کار داشته باشید.